De toekomst van interactieve websites
December 8, 2024
Marketing
Websites
Het creëren van dynamische en meeslepende websites wordt steeds populairder. Een consument verwacht daarom meer interactie, personalisatie en betrokkenheid op een website. Interactieve websites bieden precies dat en vertegenwoordigen de toekomst van online marketing.
De consumenten van deze tijd zijn naar meer op zoek in een website dan alleeninformatie, ze willen een ervaring. Daar spelen interactieve websites een rol door gebruik te maken van gepersonaliseerde content en interactieve elementen.Het hebben van een interactieve website brengt positieve gevolgen met zich mee:
1. Meer betrokkenheid. Website bezoekers zullen langer op de website blijven scrollen als er gebruik wordt gemaakt van interactieve elementen. Je kunt dus op verschillende manieren producten aanbieden met veel interactie, dit kan er voor zorgen dat klanten langer op die pagina blijven scrollen en uiteindelijk een aankoop beslissing maken.
2. Hogere conversies. Mensen vinden het leuk om te interacteren met dingen die hen interesseren. Als website bezoekers dus lang de website scrollen raken ze meer geïnteresseerd en betrokken in het product of de dienst die wordt geleverd, dit kan leiden tot een aankoop.
3. Meer gericht verkeer. Wanneer een persoon een interactieve website bezoekt is er gelijk een connectie gemaakt en is er een positieve indruk binnengekomen bij de persoon. Zo’n indruk kan ervoor zorgen dat de bezoeker kan worden omgezet naar een klant
4. Betere SEO-ranglijsten. Zoekmachines zullen voorkeur geven aan websites die veel informatie bevatten. Een interactieve website zal dus veel meer mogelijkheden aanbieden om trefwoorden op te nemen in de pagina’s waardoor uw rangschikking in zoekopdrachten met betrekking tot die termen wordt verbeterd.
5. Betere gebruikerservaring (UX). Klanten vinden het totaal niet erg om door lastige en ingewikkelde interfaces te scrollen, het enige wat klanten haten zijn trage interfaces. Zorg er dus voor dat de laadtijd van de website optimaal is. Zorg niet alleen een goede ervaring voor de klanten maar ook voor de medewerkers. Werknemers werken niet graag met systemen die onbekend zijn en veel trainingen vereisen. Zo zullen beide groepen een eenvoudige navigatie en intuïtieve ontwerpen waarderen.
Om alle bovenstaande gevolgen werkelijk te maken is het essentieel om jezelf te onderscheiden van andere websites. Dit doe je door interactieve elementen toe te voegen op de website. Een interactieve website gaat wel wat verder dan alleen content op maat bieden. Door elementen toe te voegen die gebruikers actief laten deelnemen en navigeren, verhoog je de kans dat ze langer blijven. Hier zijn enkele effectieve manieren om dit te doen:
1. Sliders en Dynamische Beelden
In plaatsvan statische afbeeldingen toe te voegen, kunnen sliders of carrousels die reageren op scroll de aandacht van bezoekers trekken. Denk dan aan afbeeldingen van producten/diensten die automatisch draaien met scrollen. Dit houdt de gebruiker bezig en biedt een visueel aantrekkelijke manier om je boodschap over te brengen.
2. 360-Graden Beelden en VirtueleRondleidingen
1 van de meest indrukwekkende en interessante tools die gebruikt kunnen worden zijn360-graden beelden of virtuele rondleidingen. Deze elementen zie je vaak terug inde reis- of vastgoedsector. Dit betekent niet dat deze elementen niet van toepassing zijn in e-commerce websites. Zo kun je deze elementen gebruiken voor een volledige productweergave. Met de rondleidingen kun je de gebruiker toegang geven om de controle te hebben over wat ze willen zien en hoe ze navigeren. Met dit element creëer je een unieke ervaring op de website
3. Interactieve Video's
80% van het internetverkeer komt vanuit video’s, video’s zijn dus al enorm populair. Maar interactieve video’s gaan nog een stapje verder. Een voorbeeld hiervan is een productdemo waarbij de websitebezoeker door middel van interactieve elementen extra informatie kan opvragen of door verwezen wordt naar andere producten. Het gebruik maken van interactieve video’s zorgt er dus voor dat je langer de aandacht vast houdt van de bezoeker
4. Gamification
Gamification is een methode dat niet erg vaak gebruikt wordt. Gamification wordt gebruikt om de bezoekers te motiveren en te vermaken door middel van spelelementen. Zoals beloningen, punten of badges kan je ervoor zorgen dat bezoekers langer op de website blijven. Deze methode zal erg goedwerken voor bedrijven die streven naar langdurige betrokkenheid.
Interactieve websites bieden veel voordelen voor bedrijven aan die hun marketingstrategie willen optimaliseren. Het implementeren van dynamische en gebruikersgerichte elementen zal ervoor zorgen dat de website bezoekers langer zullen blijven op de website.
Een interactieve website zorgt niet alleen voor een betere gebruiksomgeving maar zo onderscheid je je website in vergelijking met de concurrentie en vergroot je de kans op terugkerende klanten.
Ben je op zoek naar een website die scoort? Bekijk al onze gemaakte interactieve websites hier. En wie weet staat die van jou er binnenkort ook bij!
Neem contact met ons op, en we helpen je graag om jou conversies te verhogen!